Wednesday, April 29, 2009

28.04.2009 - Cukai Pendapatan

Pergi ke pejabat lhdn di cheras ... bangunan pgrm tu ... tujuan nak selesaikan cukai pendapatan yg bercukai utk 2008 ... ramai gak yg dah gunakan e-filing ... aku pun tak tertinggal di tanya pegawai lhdn ... suh guna e-filing ... memang la aku belum gunakan .. so aku tanya la pegawai tu ... e-filing ni end to end ke ... dia tanya apa tu? .... aku cakap klu pakai e-filing ni boleh ke kita buat dari proses mengisi form, buat taksiran cukai dan bayar sekali ... dlm sistem e-filing tu?

katanya ... setakat filing je .. klu nak bayar kena gi ke bank bank yg di lantik atau ke lhdn sendiri ... so aku cakap dua kali keje gak ... baik wat manual filing .. boleh datang ke opis lhdn .. tanya pegawai sepuas puas nya ... isi borang taksiran tu ... suh dia check ... suh dia terima ... pas tu gi bayar ... selesai dengan satu perjalanan sahaja ... apamacam?????

2 comments:

parkmeon said...

pakcu prefer lg guna e-filing. dh isi/buat taksiran sendiri then bole byr thru online mcm mebenk2u/cimbclicks, etc. all in the comfort of my office or home.

klu dh isi detail masa first time, tahun yg berikutnya x payah isi lg sebab semua detail tu dh ada cuma update apa yg perlu.

hubbibie said...

masa gi kat pejabat lhdn di pgrm cheras tu .. tak de dah bersesak sesak cam tahun lepas .. hagak hagak nya ramai dah ber e-filing ... jadi Daddy rasa selesa la walaupun kena tunggu giliran sekejap ...